Kannattaako elämää elää järkevästi vai heittäytyen?


En ole tarpeeksi hullu enkä tarpeeksi itsekäs.

Niitä ominaisuuksia olisi vaadittu enemmän, jos olisin joskus kauan sitten nuoruudessani päättänyt tosissaan lähteä tavoittelemaan uraa urheilijana. Urheilijalle tulee jossain kohtaa sellainen tilanne vastaan, jolloin täytyy valita, että panostaako täysillä urheilu-uraan. Siihen täysillä heittäytyminen tarkoittaa samalla, että jotkut muut asiat jäävät enemmän taka-alalle, kaikkea ei yleensä voi saada. Toisaalta sellainen heittäytyminen on aika lailla hullua varsinkin Suomessa, jossa suurin osa kovan tason ammattiurheilijoistakin kituuttaa eteenpäin pienillä tuloilla ja jatkuvalla epävarmuudella tulevasta, mutta toisaalta se on myös tosi kunnioitettavaa. Luin juuri jutun kestävyysjuoksuvalmentajasta, joka sanoi, että yksi merkittävä syy siihen, että suomalaisen kestävyysjuoksun taso on niin huono johtuu nimenomaan siitä, että liian harva on nykyään valmis tekemään tuollaista heittäytymistä.  Viimeisen vuoden aikana on tullut telkkarista paljon ohjelmia, joissa huippu-urheilijat ovat käyneet läpi uraansa ja käytännössä kaikki ovat nostaneet sitä esille, että kuinka itsekäs urheilijan täytyy olla - ihan jo siitä syystä, että urheiluun täytyy panostaa ajallisesti niin paljon ja se on sitten jostain muusta pois. Kobe Bryantista tehdyssä dokkarissa tulivat myös hyvin vahvasti juuri itsekkyyden ja heittäytymisen teemat esille.
Musta ei nuorena tuollaiseen heittäytymiseen ollut. Olen perusluonteeltanikin sellainen, että vaikka lähden kyllä innolla uuteen, niin tarvitsen samalla elämään struktuuria ja suunnitelmallisuutta enkä ole paras kestämään epävarmuutta. Yhden konkreettisen valinnan tein jo siinä kohtaa, kun päätin, että urheilulukion sijaan menenkin siihen lukioon, missä on kaupungin kovin keskiarvoraja. Varmasti oli järkevä valinta, mutta samalla niin tylsän turvallisuushakuinen. Nuorena haaveilin siitä, että pääsisin Eurooppaan pelaamaan futista, mutta lukio-iän kieppeillä sitä tajusi sen epätodennäköisyyden ja sitten taas mua ei houkutellut ajatus siitä, että pelaisin Suomessa liigafutista noin 36-vuotiaaksi saakka ja sitten miettisin mitä teen elämässäni. Ei, mä halusin tehdä rationaalisia valintoja eli opiskella korkeakoulututkinnon ja lähteä tekemään uraa. Jotenkin kuvittelin, että elämää täytyi elää joidenkin sääntöjen mukaan ja että niihin kuuluivat edellä mainitut asiat. Mutta kuka sellaisia sääntöjä on laatinut ja kuka määrittää mikä on järkevää? Riippuu varmaan siitäkin, että määritelläänkö järkevyys yhteiskunnan vai yksilön näkökulmasta tai määritelläänkö sitä tuottavuuden vai elämästä nauttimisen näkökulmasta. Suhtauduin itse nuorena jopa jyrkästi vastustaen sellaisiin ihmisiin, jotka eivät olleet yhtä tavoitteellisesti opiskeluun ja työuraan suhtautuvia kuin itse olin, mutta nykyään itselle on kertynyt todella paljon enemmän ymmärrystä erilaisia elämänvalintoja kohtaan. Sitä en pystynyt lukio-ikäisenä kunnolla ymmärtämään, että kuinka nuori 36-vuotias oikeasti on ja myöskään se ei käynyt mielessä, että moni ei 36-vuotiaanakaan tiedä mitä haluaa tehdä elämällään tai sitä, että se voi vaihtua ajan myötä mitä haluaa tehdä. Tämä ei ole mitään sellaista jossittelua, että voi kun olisin jatkanut futiksen pelaamista ja katsonut mihin rahkeet riittää – mulla ei ollut kuitenkaan sellaista paloa lajiin mitä olisi pitänyt olla ja en myöskään oikein kunnolla päässyt sisään pukukoppikulttuuriin varsinkaan aikuisten joukkueessa (tai myöskään tykännyt siitä). Asenteenikin oli silloin ihan väärä, kun olin enemmän kiinnostunut omasta suoriutumisestani kuin joukkueen menestyksestä eli ehkä tämä yksilöurheilu sopii mun luonteelle kuitenkin paremmin. Tää on enemmänkin tällaista yleistä pohdiskelua heittäytymisteeman ympärillä.
Siirryin aika nopeasti harrastamaan taekwondoa futiksen jälkeen ja nyt viime vuodet olen keskittynyt pääosin juoksemiseen. Kumpaankin lajiin olen panostanut ja molemmissa kehittynyt kohtuu hyväksi, mutta täysillä en ole niihin heittäytynyt. Taekwondoon olisi vielä elämäntilanteen puolesta ollut mahdollista heittäytyä, mutta nyt tietenkin tässä kohtaa elämää työ ja perhe laittavat aika selkeät rajat sille, että missä määrin urheiluun on mahdollista heittäytyä enkä myös tietenkään edes halua olla itsekäs perheen kustannuksella. Mieluummin mä menen illalla otsalampun kanssa pimeään juoksemaan kuin kävisin arkena juoksemassa silloin, kun lapset on vielä hereillä. Molempia lajeja olen lähestynyt sitä kautta, että olen ensisijaisesti halunnut pitää hauskaa ja sen pohjalta valinnut sen mihin treenaamisessa keskityn. Samaa tein itseasiassa jalkapallossakin - olisin luultavasti ollut kaikkein paras laitapuolustajana, mutta en nauttinut puolustajana pelaamisesta ja siksi kamppailin sitä vastaan. Menin siinä niinkin pitkälle, että sanoin aika töksähtävään tyyliin nuorten maajoukkuevalmentajalle, että minähän en puolustajana pelaa. Kumma kun ei sen jälkeen tullut enää kutsua treenileireille :D 
Olen muutamalta henkilöltä saanut sellaista kommenttia, että suhtaudunkohan nyt juoksemiseen liian vakavasti ja ymmärrän kyllä miten sellainen vaikutelma voi tulla, mutta tavoitteellisen treenaamisen ja treenaamisesta nauttimisen ei täydy olla mitenkään ristiriidassa. Mä ainakin kyllästyisin nopeasti, jos treenaaminen ei olisi tavoitteellista. Tykkään käydä kilpailuissa ja aina se on kivempaa menestyä kuin olla menestymättä, mutta kyllä mä vielä kilpailuja enemmän nautin treenaamisesta. Tiedän eri lajeista sellaisia ihmisiä, jotka tykkää peleistä ja kilpailuista, mutta joille se treenaaminen on enemmän pakkopullaa – osa heistä on saanut sellaisen yhtälön toimimaan, kun taas osalla on motivaatio loppunut parin vuoden jälkeen.
Toinen mielessäni oleva teema on lahjakkuus vs. tarvittavan työn tekeminen. Joku on joskus pitänyt mua lahjakkaana urheilussa, koska pystyn suht nopeasti uudessa lajissa kehittymään kohtalaisen hyväksi. Ei se ole mitään lahjakkuutta. Se kertoo vaan siitä, että olen nuorena urheillut tarpeeksi, jotta mulle on kehittynyt jonkinasteinen peruskunto, lihaksisto ja koordinaatiokyky sekä myös siitä, että olen panostanut uuden asian opetteluun ajallisesti tarpeeksi. Mä olin jalkapallossa ensimmäiset vuodet se pelaaja, joka täytyi päästää kentälle sen takia, että kaikkien kuului saada pelata eli siinä kohtaa olin superlupauksen vastakohta. Mutta pikku hiljaa pääsin hommaan sisälle ja kun on yhden lajin oppinut hyvin, niin sen päälle on paljon helpompaa rakentaa seuraavien lajien oppiminen. Mutta kohtalaisen hyvästä on vielä todella pitkä matka oikeasti hyväksi ja siihen en ole valitettavasti missään lajissa ainakaan vielä päässyt.
Jos nyt mietitään juoksemista esimerkkinä lahjakkuuden suhteen. Juoksin ensimmäisen maratonini vuonna 2013 ja sen jälkeen aloin vasta oikeasti juoksemaan aktiivisesti. Eli olen vasta kolme vuotta panostanut juoksemiseen, mikä on kestävyysurheilussa mitättömän lyhyt aika ja sen perusteella on ihan mahdotonta sanoa, että kuinka paljon lahjakkuutta mulla on juoksemiseen. Oon nyt pari vuotta juossut sellaisen keskimäärin 70-100 kilsaa viikossa, mutta jotta pystyisin oikeasti katsomaan mihin musta voisi olla maratonjuoksijana, juoksukilometrien pitäisi olla kaksi kertaa nykyistä suuremmat ja mun pitäisi sellaista määrää juosta tuplasti pidempään kuin olen nyt juossut aktiivisesti ennen kuin voidaan alkaa miettimään, että löytyykö sitä lahjakkuutta vai ei. Kyllä mä väitän, että jos on vain valmis tekemään paljon töitä tarpeeksi pitkällä aikajänteellä ja osaa treenata fiksusti, pystyisi moni juoksemaan maratonin 2h30min - 2h40min-välille – sitten vasta kun mennään sen alle, niin voidaan alkaa puhumaan lahjakkuudesta ja siitä, että omat ominaisuudet tukevat sopivuutta kestävyysjuoksuun. Toki osalla tulee vastaan se, että pysyykö kroppa terveenä ja toi nyt on tietysti mielivaltainen aikaraja, mutta kuitenkin ymmärrätte varmaan sen pointin mitä yritän sanoa. Jotkut voivat kehittyä nopeammin tietylle tasolle kuin toiset, mutta hitaammin kehittyvä voi mennä jossain kohtaa ohi – onko silloin alkuun nopeammin kehittyvä lahjakkaampi vai onko se lahjakkaampi, joka lopulta pääsee parempiin tuloksiin vai onko ylipäätään mitään järkeä puhua lahjakkuudesta kummankaan kohdalla?
Mitä omiin tavoitteisiini tulee elämässä, niin pyrin kehittymään nykyistä hullummaksi ja tämän hetkinen innostukseni ultrajuoksua kohtaan riittää varmaan ainakin vakuuttamaan ympäristöni siitä, että olen hyvää vauhtia menossa siihen suuntaan J Mutta yritän kuitenkin välttää sitä, etten muuttuisi liian itsekkääksi.
 

Kommentit