Road to Karhunkierros

26 päivää enää Karhunkierroksen kisaan! Treenit on sujuneet oikein hyvin ja olen pysynyt lähes koko treenijakson ajan terveenä. Nyt huhtikuun aikana olen käynyt juoksemassa kolme kilpailua treenimielessä ja olen tehnyt niissä kisoissa pienet parannukset kympin ja puolimaratonin enkkaani, vaikka en keventänyt treenausta kisoja varten eikä treenaukseni ole muutenkaan keskittynyt nopeuden hakemiseen. Kympillä sijoitus oli viides ja puolimaratonilla neljäs. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna kävin juoksemassa Sipoonkorpi Traililla 30 km matkan (oikeasti about 28 km) ja sielläkin tulin neljänneksi, joten toivottavasti niitä mitalisijoituksiakin on vielä tiedossa jossain kohtaa vuotta. Reitti oli mieluinen sekä hyvin merkitty ja kisa oli muutenkin oikein hyvin järjestetty. Sipoonkorven reitti oli sellainen, missä mulla on tyypillisesti ollut vaikeuksia eli mäkinen ja mutainen, mutta olen tyytyväinen siihen, että onnistuin tekemään ihan perushyvän juoksun ja hyvä fiiliskin säilyi koko ajan :) Se ilmiö oli tosin taas nähtävissä, että nopeammilla pätkillä sain tehtyä eroa muihin, mutta hitaammilla osuuksilla mua saatiin kiinni. Muutkin kisat ovat olleet hyviä suorituksia ja kaikista on jäänyt sellainen olo, että kyllä mä parempaankin vielä pystyisin eli juuri sellainen olo kuin tässä kohtaa vuotta kuuluukin olla, kun ollaan vasta kisojen kautta hakemassa juoksuun lisää vauhtia! Mulla oli viime vuonna sitä ongelmaa, että osa kisoista meni oikein hyvin ja osa ihan penkin alle eli tällaiset kolme tasaisen varmaa juoksua tähän kohtaa vuotta ovat olleet enemmän kuin tervetulleita.
Tätä korkeammalle ei juurikaan Turun seudulla pääse.
 
Katsoin tässä vertailun vuoksi juoksukilometrejäni ennen viime vuoden karhunkierrosta ja ennen tämän vuoden ja tein niistä aivan ällistyttävän kaavionkin. 
 
11/2015 – 04/2016 välillä olin juossut 1954 kilometriä ja 11/2016 – 04/2017 välillä olen juossut nyt 2775 kilometriä eli niinkin suuri kuin 42 prosentin lisäys juoksumäärään. Toisaalta Karhunkierroksella matka on 100 prosenttia pidempi kuin viime vuonna, joten on ollut syytäkin lisätä juoksukilometrejä. Olen myös juossut paljon enemmän pitkiä lenkkejä ja nousumetrejä on tullut ainakin kolme kertaa enemmän kuin viimeksi ennen Karhunkierrosta. Kaksi 160 kilometrin viikkoa olen saanut juostua, mutta niitäkin varten on pitänyt ottaa töistä lomaa – sellaiset viikot onnistuisivat kyllä säännöllisemmin, jos olisi vain työt ja juokseminen, mutta kun siihen yhtälöön lisää vielä perheen, niin yksinkertaisesti aika ei vaan riitä. Mun täytyy oikeasti tosi tarkkaan miettiä ja aikatauluttaa arkea nytkin, että pääsen nykyisiin juoksumääriin. Nyt olisin oikeasti varmaankin optimikunnossa 80 matkaa varten, mutta 160 on ollut pitkään tavoite ja unelma, niin täytyyhän se päästä kokemaan. Jos ollaan ihan realistisia, niin eihän mulla ole vielä välttämättä tarpeeksi pohjaa noin pitkään kisaan varsinkaan, kun en ole aiemmin juossut kuin kaksi ultrakisaa (53km ja 82km), mutta parhaani olen tehnyt, jotta olisin kisaan valmiina. Enää tässä vaiheessa ei tietenkään pysty tekemään ihmeitä omalle kunnolle, mutta pari viikkoa ehtii vielä juoksemaan suurempaa määrää ennen kuin pitää alkaa keventämään ennen kisaa.
Treenien rytmitystä on oikeasti vähän enemmän kuin tuossa näkyy, koska vaikka km-määrä on sama, niin peräkkäiset viikot ovat voineet olleet sisällöltään ja rasittavuudeltaan hyvinkin erilaisia.

Ajatusten tasolla en suuresti vielä jännitä tulevaa kilpailua, mutta fyysisesti olen kyllä alkanut reagoimaan asiaan - mulle on jo parin kuukauden ajan tullut sellainen kisapäivän jännäkakka olo, kun olen vaan ajatellutkin kilpailua, joten kroppani taitaa ainakin aavistaa millaiseen höykytykseen on joutumassa :D Mutta defenssit selvästi pelaa vielä sen verran hyvin, että jännitys ei tule kunnolla mieleen saakka. Vaikka matka on näin pitkä, niin mun kisataktiikka on vanha kunnon täysillä matkaan ja toivotaan parasta. No ei nyt ehkä täysillä, mutta fiiliksen mukaan eli jos juoksu kulkee hyvin, niin sitten annetaan mennä eikä liikaa mietitä sitä, että on vielä yli 100 kilsaa jäljellä. Tuolle pisimmälle matkalle on tulossa kivan paljon porukkaa, mutta katsotaan sitten kisassa, että meneekö yksinjuoksuksi vai muodostuuko joku samaa vauhtia pitävä porukka – kummassakin puolensa ja kumpi vaan kelpaa mulle. Omaa juoksua lähden kuitenkin tekemään ja nyt kun on vasta eka näin pitkä kisa, niin ihan turha asettaa mitään sijoitustavoitteita vaan kyllä se päätavoite on maaliin pääseminen. On mulla jotain aikatavoitetta mielessä, mutta jääköön se vielä tässä kohtaa sanomatta ja toki sekin tietty riippuu osin siitä, että millainen keli sattuu olemaan ja että sulaako ne lumet ajoissa pois. Viime vuonna lumet suli niin aikaisin, että sitä jännityselementtiä ei ollut, mutta saas nähdä miten tänä vuonna käy. Keli on onneksi kaikille sama :)

Kommentit